Gardameer glutenvrij in 2018: mijn eerste 3 dagen

In september 2018 was ik 9 dagen op vakantie rondom het Gardameer. Dit was mijn eerste vakantie in Italië sinds mijn coeliakie diagnose. Ik had al enorm veel positieve verhalen over dit vakantieland gehoord, maar wilde uiteraard zelf ervaren of het aan het Gardameer ook zo goed geregeld is allemaal. Ben jij benieuwd waar je in omgeving Gardameer glutenvrij eet? Check ook mijn kaart met glutenvrije hotspots.

Gardameer glutenvrij: Dag 1

Samen met vier vrienden vertrokken mijn vriend Matthijs en ik met de trein richting Schiphol. Vanaf daar vlogen we naar Milaan, waar 2 huurauto’s voor ons klaarstonden. Doordat we gingen vliegen, kwam er voor mij een extra uitdaging bij: ik mocht maar 1 koffer vullen en 1 handtas. Normaal neem ik op vakanties of weekendjes weg mijn hele glutenvrije collectie mee, maar dat kon nu simpelweg niet. Op mijn Instagram kun je bij mijn hoogtepunt ‘Random Tips’ zien wat ik allemaal meenam.

Traveling light

Voor mijn doen reisde ik met een hele minimale hoeveelheid glutenvrije producten. Wat ik meenam? Glutenvrij brood voor de eerste 2-3 dagen, rijstwafels met chocolade, crackers, droge worstjes, drinkbouillon en 2 muffins. In mijn handtas zat een belegd broodje, zakje chips, rijstwafels en koekjes. Oh en vlak voor vertrek scoorde ik deze contactgrill van €12 om mijn brood te roosteren. Omdat je nooit weet wat voor brood je 9 dagen lang gaat eten, vond ik dit een prettig idee in een handzaam formaat.

Glutenvrije snacks in het vliegtuig (Vueling)

Deze vakantie heerste er een vloek op onze koffers. Zowel de heen- als de terugweg was 1 van de 6 koffers niet aangekomen. De heenweg resulteerde dit in 4 uur later op de camping aankomen dan gepland. Vanwege wachten op het vliegveld in Milaan en verplicht naar een shopping mall moeten om de verloren kleding te vervangen.

Onderweg naar de Mall stopten we bij een tankstation, hier spotte ik de eerste glutenvrij logo’s. Zelfs een glutenvrije vermelding op frisdrank!

Glutenvrije macarons bij het tankstation.

Zelfs glutenvrije belegde sandwiches! Fijn om dit tegen te komen op de eerste dag, omdat je niet weet wat je verder te wachten staat. Ik kocht de rechter variant en dat was een slechte keuze. Het brood was best oké, maar het beleg smaakte enorm naar azijn.

In de mall (l Leone Shopping Center in Lonato) zat een McDonald’s, waar ze een glutenvrije burger hebben. In het doosje zit een plastic zakje waar de burger in wordt opgewarmd in de magnetron. Het broodje is van Schär en de burger is zonder saus. Een goede optie in geval van nood. De smaak was best oké, maar die in Nederland smaakt vele malen beter.

Ook zat er een grote supermarkt, waar we onze eerste benodigde aankopen deden, zoals spul voor het eerste ontbijt. Check dit glutenvrije schap, dit beloofd veel goeds!

Glutenvrije broodjes op de broodafdeling.

Gardameer glutenvrij: Dag 2

We verbleven op camping Altomincio Family Park in Valeggio Sul Mincio. Qua locatie een topcamping, omdat we dichtbij alle leuke dorpjes in de omgeving zaten. Het zwembad is mooi, groot en de camping netjes onderhouden. Ik zou er echter niet snel naar teruggaan, omdat de stacaravans erg dicht op elkaar zaten en je vroeg wakker werd van gillende kinderen. Hadden we kunnen weten (it’s all in the name) en voor €115 per persoon mogen we ook niet klagen wat dat betreft!

Onze eerste volle dag was meteen de dag met het slechtste weer. We gebruikten deze dag om rustig op te starten: het nabijgelegen Peschiera Del Garda verkennen en de eerste boodschappen doen bij de Lidl. Over Lidl Italië heb ik enorm veel goede dingen gehoord, ze zouden een redelijk groot vast assortiment glutenvrije producten hebben. En dat bleek inderdaad zo te zijn.

Glutenvrije koekjes, brood, crackers en bier voor goede prijzen.

In de koeling zelfs crackers met roomkaas.

En glutenvrije cornetto’s en wafelijsjes in de vriezer.

Heerlijk was dit. En lang geleden.

Elke dag uit eten

Ik vind het nog steeds zo’n slimme en relaxte beslissing: we hebben de hele vakantie niet gekookt. Geen gekloot in onze best wel kleine stacaravan, geen gedoe in supermarkten met etiketten lezen. We zijn elke dag uit eten geweest, wat prima kan in Italië. Voor minder dan tien euro heb je een prima maaltijd, tenzij je zelf de duurdere gerechten kiest. Wij waren met z’n zessen elke avond tussen de €80 en €110 kwijt. Soms namen we een gang extra en bijvoorbeeld wijn. Van tevoren had ik veel uitgezocht op het gebied van glutenvrije restaurantjes in onze omgeving. Dat hielp ons heel erg en voorkwam dat we in elk stadje of gehucht op zoek moesten naar eten.

Een prachtig opgemaakte glutenvrije posters!

Onze ‘echte eerste avond’ belandden we bij Bella Vista in Peschiera del Garda. Over deze hotspot had ik al tientallen verhalen op Facebook gelezen. En ik snapte wel waarom: er was enorm veel keuze op glutenvrij gebied. Zelfs schnitzel, lasagne en tiramisu!

Een van de pagina’s op de menukaart van Bella Vista. Ik heb me laten vertellen dat ze 2 aparte keukens hebben. Ook is Bella Vista aangesloten bij de  Associazione Italiana Celiachia (AIC): de Italiaanse coeliakie vereniging.

Gardameer glutenvrij

Na heel lang twijfelen koos ik voor de pizza gorgonzola met courgette. Heel lekker en een goede bodem. Wel te machtig om helemaal op te krijgen, vanwege al die kaas!

Gardameer glutenvrij: Dag 3

Dag 3 brachten we heerlijk relaxed de hele dag aan het zwembad door. Vanaf deze dat is het alleen maar geweldig weer geweest, we hebben echt geluk gehad. In de avond hadden we diner bij Al Braciere in Sirmione, wat later in de week echt bekroond werd als mijn lievelingsrestaurant. Ook de rest van het gezelschap was erg fan van de pasta carbonara, de cheesecake en de tiramisu.

Alles op de hele menukaart is ook glutenvrij beschikbaar, geweldig!

Heerlijke verse glutenvrije broodjes.

Deze lasagne is to die for. Ik bestelde er ook een groene salade bij.

Over deze tiramisu nog maar niet gesproken, een goede afsluiting van onze eerste 3 dagen!

Alle tips die in deze artikelreeks Gardameer glutenvrij voorbij komen, staan ook op mijn kaart met glutenvrije hotspots.

Facebooktwitterpinterestlinkedin

2 thoughts on “Gardameer glutenvrij in 2018: mijn eerste 3 dagen

1. Hoi vraagje, ben nu op dezelfde camping in italy, Altimincio. Jij plaatst er een foto bij van het glutenvrije brood, welke supermarkt was dat, weet je dat nog?