5 x Wat te doen bij een glutenfout?

5 x Wat te doen bij een glutenfout?

Over het algemeen sta ik amper in negatieve zin stil bij mijn glutenvrije dieet. Inmiddels weet ik namelijk niet beter dan dat ik glutenvrij moet eten. Maar des te meer baal ik van een glutenfout. Dit kan zowel in mijn eigen huis gebeuren, als bij iemand anders of in een restaurant. In dit artikel geef ik je mijn vijf tips bij een glutenfout!

Allereerst moet ik er wel even bijzeggen dat mijn symptomen bij een glutenfout milder zijn geworden het afgelopen jaar. Lag ik vroeger de hele nacht trillend in bed na een restaurantbezoek, heb ik nu – even afkloppen – slechts wat buikpijn en/of moet ik wat vaker naar de wc.

Ik heb mijn MDL-arts vorig zomer serieus gevraagd of ik nog wel coeliakie heb, omdat het amper fout meer lijkt te gaan. Vroeger ging het in minstens 50-75% van de gevallen fout met uit eten gaan. Volgens hem is mijn weerstand waarschijnlijk beter sinds mijn Addison diagnose, waardoor de symptomen minder zijn. Hetgeen niet wil zeggen dat mijn darmen niet beschadigd raken bij een glutenfout, ik merk er alleen minder van dan voorheen. Ook ben ik nog alerter bij restaurantbezoeken dan voorheen en vraag ik alles driedubbel na. Dit kan ook invloed hebben. Genoeg gekletst, op naar vijf dingen die voor mij een glutenfout draaglijker maken!

Glutenfout tip 1. Water, suiker en zout

Wat bij mij altijd helpt en voor mijn gevoel het beste is: veel (water) drinken. Alles om je darmen zo snel mogelijk door te spoelen. En om het verloren vocht van diarree of eventueel overgeven weer aan te vullen. Verder heb ik altijd trek ik wat zouts, zal mijn lichaam wel om vragen om het vocht vast te houden denk ik. Maar daarnaast drink ik vaak ook graag zwarte thee met suiker.

Glutenfout tip 2. Een warme kruik

Om stekende buikpijn en een opgeblazen buik (veelvoorkomende symptomen bij een glutenfout) wat te verzachten, kan een warme kruik helpen. Op deze manier ontspant je buik en door de hitte voel je de pijn iets minder. Is de pijn echt ondraaglijk? Dan neem ik twee paracetamol.

Glutenfout tip 3. Ga na waar en hoe het fout is gegaan

Het kan voor jezelf prettig zijn om na te gaan waar en hoe het fout heeft kunnen gaan. Je zou dit zelfs voor jezelf op kunnen schrijven, zowel digitaal als analoog. Op deze manier kun je eventuele patronen herkennen om het de volgende keer te voorkomen. Heb je misschien niet genoeg op kruisbesmetting gelet in het huis van een ander? Per ongeluk het brood van je partner gesmeerd en je handen niet gewassen nadien? Of het restaurant niet nadrukkelijk genoeg vragen gesteld?

Indien een glutenfout in een restaurant is gebeurd, kun je voor jezelf nagaan of je het waardevol vindt het restaurant te bellen. Voor je eigen gevoel kan het fijn zijn om een ‘klacht’ in te dienen. Al is het alleen maar zodat ze alerter zullen zijn in de toekomst bij anderen met coeliakie. Heb je geen zin om ‘de zeur’ uit te hangen of voelt het om een andere reden niet goed voor jou om te bellen? Doe het dan vooral niet.

Glutenfout tip 4. Zoek afleiding

Als coeliaak weet ik als geen ander hoe naar de gevolgen van een glutenfout kunnen zijn. Al heb ik nog het geluk er maximaal 24 uur echt last van te hebben. Er zijn ook mensen die meerdere dagen of zelfs weken last houden. Toch is het belangrijk om afleiding te zoeken en er niet teveel aan te denken, geef er maar gewoon aan toe. Probeer je gedachten te verzetten, ga lekker Netflixen bijvoorbeeld. Eventueel kun je voordat je afleiding zoekt, nog even met iemand erover praten als jou dat helpt. Nog even behoefte aan lotgenotencontact? Plaats dan jouw verhaal in een glutenvrije Facebookgroep en ik weet zeker dat mensen je supporten. Of eventueel zelfs aanvullende tips geven.

Glutenfout tip 5. Blijf positief over de toekomst

Ja, het is heel vervelend dat het fout is gegaan. En ja, dit zal je helaas in de toekomst ongetwijfeld vaker overkomen. Je komt er namelijk niet onderuit om sociale situaties bij te blijven wonen. Uit eten gaan zul je in meerdere situaties moeten blijven doen. Al is het alleen al om werkredenen of omdat een familielid een etentje organiseert. De keuken van een ander? Tsja, die kun je ook niet je hele leven blijven vermijden.

Blijf daarom altijd positief over de toekomst. Weet je nu waar en waarom het fout is gegaan? Dan overkomt het je in de toekomst vast niet nog een keer. Vergeet ook niet te denken aan al die keren dat het wél goed gaat. Blijf genieten van eten, zowel in je eigen huis als bij een ander of in een restaurant!

Wat zijn jouw tips bij een glutenfout? Wat werkt voor jou? Laat het weten in de comments.

 

 

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedin

12 thoughts on “5 x Wat te doen bij een glutenfout?

  1. Bij mij helpt het om op tijd te slapen en de dag erna veel water te drinken en fruit (Bananen, druiven etc.) te eten. Laatst een glutenfout meegemaakt in een restaurant in Gouda. Na gebeld te hebben en 3x navragen garandeerde de serveerster voor 200% dat het eten glutenvrij was. 10 minuten later voelde ik dat het foute boel was. Naar de dichtstbijzijnde wc gerend en 5x overgegeven. Wat bleek: de kok wist niet wat gluten waren. Hij liet me het pak pasta zien en die was overduidelijk glutenvol! Serveerster schoot in de verdediging en deelde mee dat het niet aan haar maar aan de kok lag. Later nog eens teruggebeld, ze zouden me terugbellen. Je raadt het misschien al: niet teruggebeld. Gelukkig heb ik dit in twee jaar nog nooit mergemaakt en blijf ik uiteten gaan maar toch krijgt je vertrouwen door glutenfouten een klap!

    1. Jemig wat een verhaal. En wat ongelooflijk slecht. Je zou toch zeggen dat iedere kok op z’n minst weet wat gluten zijn. Bah, voor jou nooit weer dat restaurant dus. Hopelijk houd je wel vertrouwen voor de toekomstige restaurantbezoekjes!

  2. Voor de maagpijn gebruik ik verse muntthee of als het heel erg is gemberthee. Kan soms 3 dagen aanhouden. De andere klachten zoals de jeuk en eczeem is ‘uitzieken’ .

  3. Bij mij helpt het alleen maar om diep onder de dekens te gaan liggen en er pas weer uit te komen als ik me weer een beetje beter voel. Uitzieken dus.
    Ik vergelijk mijn reactie altijd met een voedselvergiftiging, gevolgd door een heftige griep. Als je griep hebt ga je ook geen afleiding zoeken of uitzoeken waar het fout is gegaan ;-).
    Daarnaast goed naar mijn lichaam luisteren. Heb ik zin in chips, dan eet ik chips. Heb ik zin in beschuit, dan eet ik beschuit.

    Tenslotte vind ik eigenlijk dat je als coeliaak verplicht bent om het restaurant te bellen/mailen waar het fout is gegaan. Zij hebben met de beste bedoelingen een maaltijd voor je gemaakt. Dat het fout is gegaan is heel vervelend, maar het mag niet nogmaals gebeuren! En dat kan alleen maar als ze leren van hun fouten.

    1. Inderdaad vooral eten waar je zin in hebt!

      Persoonlijk bel ik ook altijd het restaurant op. Alleen heb hier ook wel een aantal nare ervaringen mee: hele discussies, schuld niet willen bekennen, bijna mij het gevoel geven dat ik me aanstel en het met geen mogelijkheid aan hen gelegen kan hebben…

  4. Gisteravond een goeie glutenfout gehad.

    Mijn vriend en ik waren lasagne aan het maken en we hadden een kleinzakje met een paar lasagnebladen erin (in de veronstelling dat het Gv was) en nog wat andere glutenvrije bladen. (Uit pak)

    Had op een geven moment buikpijn en dacht dat te veel gegeten had. En toen moest alles eruit. En toen ging het belletje ringelen dat het toch een glutenfout kon wezen. Voelde me zwak op een gegeven moment.

    Maar bij mij was het 5x overgeven en goeie nachtrust een goed medicijn en water drinken.

    Volgende dag voelde ik me al weer wat beter. Maar nog wel moe.

  5. Beste glutenmijders, sinds drie jaar heb ik glutenintolerantie en vrij heftige reacties bij glutenfout. Zoals als vandaag gisteren en eergisteren. 3 dagen in een hotle geweest eigen klaargemaakte maaltijden meegenomen en werd verleid door een salade, waarna zondagmorgen de eerste tekenen van glutenfout kwamen. Daarna niet lekker misselijk moe. de bekende symptomen, gister morgen volop foute boel toiletbezoek . Dacht dat het over was in de middag maaltijd met quinoa en groenten. Maar vanmorgen nog niet over. Ik ben nu bezig met kamillethee en banaan om de darmen te kalmeren.
    voel me zwak jammer ging een tijd goed.
    Maak weer een nieuwe start voor volgende periode.
    groeten
    Leny

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *