Hoe ik een glutenvrij dieet goedkoop houd

Hoe ik een glutenvrij dieet goedkoop houd

Voor wie het nog niet weet: een glutenvrij dieet is duur. Een glutenvrije Peijnenburg ontbijtkoek van 285 gram kost bijvoorbeeld €2,19. Daarentegen kost de goedkoopste ontbijtkoek bij Albert Heijn €0,45. Daar krijg je ook nog eens 450 gram voor. Glutenvrije ontbijtkoek is dus bijna 5 keer duurder. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

De meeste glutenvrije producten gaan wat prijs betreft minstens keer 2 of 3. Soms iets minder, soms iets meer natuurlijk. Nu kun je daarover zeuren tot je een ons weegt, maar inmiddels heb ik mijn weg gevonden en deel ik graag mijn tips met je hoe ik een glutenvrij dieet goedkoop houd!

1. Niet alles vervangen

In de beginperiode van een glutenvrij dieet heb je al gauw de neiging om alles wat je vroeger at, 1-op-1 te vervangen door een glutenvrije variant. Ik kan je één ding vertellen: dat gaat je financieel gigantisch tegenvallen. En ook qua smaak trouwens, want de meeste producten zijn nou eenmaal minder lekker in glutenvrije vorm.

Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat ik niet alles hoef te vervangen. Ben ik op een verjaardag waar iedereen taart eet? Dan kan ik ook prima een koekje meenemen in plaats van een stuk taart. Goedkoper en net zo lekker.

2. Veel zelf maken

Naast het feit dat ik niet alles wat ik vroeger eet wil vervangen, maak ik ook veel zelf sinds ik glutenvrij eet. Nu moet je niet het idee hebben dat ik wekelijks uuuuurenlang in de keuken sta. In tegendeel zelfs – ik eet ook redelijk veel kant-en-klare producten. Maar wat ik wel vaak zelf maak:

  • Soepen – met ui, knoflook, een glutenvrij bouillonblokje en alle groenten die ik in huis heb kom ik altijd een heel eind;
  • Tonijnsalade – een blikje tonijn, wat kruiden en mayonaise!
  • Pastasauzen – van carbonara tot bolognese of gorgonzola. Ik maak bijna altijd mijn pastasauzen zelf;
  • Woksauzen – ik mix dingen als ketjap, honing, sojasaus, vissaus, limoensap;
  • Baksels – sinds ik glutenvrij eet, bak ik meer dan vroeger. Van brownies tot bananenbrood.

3. Restjes altijd bewaren

Wat avondeten betreft kook ik bijna altijd meer dan 2 porties. Ik bewaar al-tijd restjes. Ook al is het een handje broccoli waar ik weer een salade omheen kan bouwen. Op de dagen dat ik thuiswerk, heb ik op die manier meteen een lunch. Voorkomt weer dat ik in de verleiding kom om een lunch te halen bij de Spar hier aan de overkant of om in de stad te gaan lunchen.

4. Koken uit mijn voorraadkast

Die verleiding om eten af te halen – ik heb deze lekkere snackbar om de hoek – is natuurlijk ook in de avond aanwezig. Om het toch goedkoper en gezonder te houden, heb ik mezelf aangeleerd zoveel mogelijk te koken met wat ik in huis heb. Zo maak ik eerst mijn voorraad op én komen er vaak de verrassende combinaties uit naar voren.

Wat ik altijd in mijn voorraadkast heb en relatief goedkope & veelzijdige producten zijn:

  • Tomatenblokjes, -puree en -passata;
  • Tonijn in blik;
  • Uien en knoflook;
  • Bouillonblokjes;
  • Glutenvrije pasta – Lidl is het goedkoopst, Garofalo vind ik het lekkerst;
  • (Zilvervlies)rijst;
  • Kikkererwten, linzen, kidneybonen;
  • Kokosmelk;
  • Currypasta;
  • Maïs – combineer ik met bonen en tomaten voor een glutenvrije Mexicaanse pizza bijvoorbeeld;
  • In mijn diepvries: kip, gehakt, diepvriesgroenten/-fruit en ovenfriet.

Qua kruiden/specerijen kan ik niet zonder kerriepoeder | uienpoeder | knoflookpoeder | Mexicaanse kruiden van Euroma | gedroogde bieslook | gedroogde peterselie | chilipoeder | paprikapoeder | koriander.

5. Glutenvrije aanbiedingen

Deze laatste is natuurlijk een inkoppertje. Zoals je wellicht weet spit ik op vrijdag/zaterdag altijd de folders door van de Nederlandse supermarkten, op zoek naar glutenvrije aanbiedingen. Deze glutenvrije aanbiedingen verzamel ik elke week op zondag in een terugkerende rubriek.

Door de glutenvrije aanbiedingen op een rijtje te zetten, weet ik bij welke winkels ik die komende week mijn slag kan slaan! De meeste glutenvrije producten zijn houdbaar, dus daar kun je prima een voorraad van inslaan.

Kanttekening bij dit artikel is wel dat ik als glutenvrije blogger veel producten gratis toegestuurd krijg. Ook op die manier bespaar ik dus geld. Al werk ik er aan de andere kant ook hard voor. Een soort verkapt loon dus 😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *