Hoe ik van 800 naar 11.000 unieke bezoekers ging in 9 maanden

Hoe ik van 800 naar 11.000 unieke bezoekers ging in 9 maanden

In 9 maanden tijd ging ik van 800 naar 11.000 unieke bezoekers per maand. Mijn doel was nog niet eens de helft. En ik vertel je graag wat de redenen zijn dat ik dit toch bereikt heb.

Toen ik in maart live ging had ik voor mezelf geen strategie. Ik had geen idee wat me te wachten stond en begon puur met het idee ‘ik zie wel waar het schip strandt’. Mijn glutenvrije Instagram account begon uit de hand te lopen en ik had het gevoel dat ik meer moest doen. Niet voor mijzelf maar voor anderen. Mijn hoofddoel was en is altijd gebleven: laten zien dat glutenvrij leven makkelijk en lekker kan zijn.

Mijn overige doelen voor 2017 waren:

  • 5.000 Instagram volgers in december 2017
  • 1.000 Facebook likes
  • 5.000 unieke bezoekers in december 2017

Op dat moment vond ik het 3 realistische doelen. Ik startte immers vanaf 0, bevond me in een niche van de foodblog markt en wist totaal niet hoeveel online animo er is voor glutenvrije content. Een beetje bleu? Ach misschien wel. Of Drentse nuchterheid. You name it.

Alles behalve organic, raw of vegan

Vanaf het eerste moment wist ik in ieder geval heel goed wat ik niét wilde. Op de een of andere manier heb ik het idee dat mensen denken dat glutenvrij eten automatisch betekent dat je amper iets eet. Dat glutenvrij ook biologisch betekent. Of dat je geen vlees meer eet, of zelfs helemaal vegan. Of dat je alleen nog maar gekke, hippe raw recepten maakt. Dat beeld wilde ik in ieder geval doorbreken: gluten zit in graansoorten en niet in alles. Glutenvrij eten moet makkelijk en lekker zijn.

Coeliakie is al vervelend genoeg en vergt grote aanpassingen in je levensstijl. Natuurlijk kun je daarbij zonder pakjes en zakjes eten. En zijn Maggi en Knorr grote vijanden. Maar vóór mijn coeliakie at ik ook alle producten uit de supermarkt, dus waarom zou ik nu ineens de helft moeten laten staan? Ik ben al blij dát iets glutenvrij is. De afgelopen maanden heb ik gemerkt dat ik hierin niet de enige ben. De meeste glutenvrije mensen willen gemak, snelheid en gewoon kunnen koken met alledaagse, goed-verkrijgbare producten.

Dus geen ingewikkelde recepten met vijf kruidenpotjes die je nog niet in huis hebt. Geen cake die je alleen kunt bakken met bijzonder meel uit een winkeltje ergens in Zuid-Holland. Maar wat dan wel? Simpele recepten, hotspots door heel Nederland en daarbuiten & praktische lijstjes met producten op categorie. En natuurlijk de glutenvrije aanbiedingen in de Nederlandse supermarkten! Dat bleek afgelopen jaar toch wel mijn populairste categorie.

Nee zeggen tegen andere dingen

Om al die glutenvrije content te kunnen maken, heb ik tijd en geld moeten investeren. Vanaf het begin wist ik dat ik mijn site 100% zelf wilde bouwen in WordPress. Zo gezegd zo gedaan. Maar geloof me: als je nog nooit met WordPress hebt gewerkt, kost dat in het begin enorm veel tijd. Ik heb wekenlang YouTube content verslonden en stond vaak genoeg voor een technisch raadsel. Hier en daar ben ik kort (en gratis, dank Jorn) geholpen met iets waar ik niet technisch genoeg voor ben. Het enige betaalde was mijn logo en hosting.

Geld en vooral tijd investeren betekent dat ik er ook dingen voor heb moeten laten. Begin dit jaar besloot ik te stoppen met (internationaal) modellenwerk, wat eigenlijk sowieso al vanwege gezondheidsredenen beter was. Verder was aanvankelijk het plan om afgelopen september een master te gaan doen. Maar ook dat idee heb ik laten varen, mede doordat Maak het Glutenvrij toen al zo enorm aan het groeien was. Het was voor mij of het één of het ander, maar niet beide half-half.

Die groei betekent niet dat ik er op dit moment rijk van word. De eerste betaalde samenwerkingen zijn een feit, maar de eerste maanden leverde het mij financieel niets op en leefde ik van mijn spaargeld. Maar achter bovenstaande twee grote beslissingen sta ik nog steeds. Ik heb gekozen voor iets wat ik écht leuk vind. En sinds ik die knoop heb doorgehakt, lijkt ineens alles mogelijk. Normaal ben ik helemaal geen zweefteef, maar ik geloof inmiddels écht dat dingen op je af komen als je ervoor open staat.

Mijn tweede natuur

Je kunt nog zo goed weten wat je niet wilt, wat je wel wilt én dat je er andere dingen voor moet laten om je doelen te bereiken. Maar zonder intrinsieke motivatie kom je nergens. Omdat ik zelf coeliakie heb, weet ik hoe lastig het kan zijn om glutenvrij te leven. Daarom weet ik dat er een enorme behoefte is aan online hulp. Maak het Glutenvrij voelt écht als hobby. Het is mijn tweede natuur om glutenvrije tips te verzamelen. Dat deed ik de eerste jaren al voor mijzelf, maar nu kan ik het delen met duizenden anderen. En ik behoor zelf ook tot mijn eigen doelgroep, hoe handig is dat?

Daarbij is het belangrijk geweest dat ik me niks heb aangetrokken van anderen. Ik volgde mijn eigen pad en besloot zelf welke afslagen ik daarin nam. Natuurlijk waren er in het begin veel twijfels over wat ik ging doen. Er zijn toch al zoveel blogs? Hoe verdien je daar dan geld mee? Zou je dat wel doen, zoiets onzekers? Er waren PR-bureaus die mijn cijfers te laag vonden en daardoor niet wilden samenwerken. Prima, gelukkig waren er veel anderen die mij wel een kans gaven.

Verder denk ik dat eerlijkheid en afwisseling key zijn geweest. Ik deel wat ik wil delen, zeg wat ik wil zeggen (digitaal dan) en probeer zoveel mogelijk af te wisselen qua content. Verder sta ik er elke dag bij stil dat ik niets ben zonder mijn volgers/bezoekers. Ik probeer dan ook altijd pro-actief reageren en neem feedback ter harte. 

Op naar een nog glutenvrijer 2018!

Als ik mijn eigen artikel zo teruglees, is het geen hogere wiskunde geweest. En juist daarom is het misschien ook geen verrassing dat het zo snel een succes geworden is. Ik ben nuchter begonnen, heb alles in eigen hand gehouden & wist heel goed wat ik wel en niet wilde. Bovenal: ik doe wat ik écht leuk vind en daar kunnen veel mensen nog wat van leren…

Nu vraag je je natuurlijk af ik mijn doelen bereikt heb. Jazeker, ik sloot 2017 af met:

  • 5.507 Instagram volgers (doel: 5.000)
  • 2.613 Facebook likes (doel: 1.000)
  • 11.576 unieke bezoekers in december (doel: 5.000)

In 2017 maakte ik veel hoogtepunten mee, waaronder mijn eerste betaalde samenwerkingen, een interview + cover in Glutenvrij Magazine, een interview in De Telegraaf en vele perspakketten & winacties! Voor 2018 zie ik wederom wel waar het schip strandt. Al zou het leuk zijn als dat op een glutenvrij strand is. Met toch minstens dubbel zoveel mensen die ik kan helpen,  merken die willen samenwerken, maar bovenal plezier!

Heb jij tips voor me of zijn er dingen die jij in 2018 graag (meer) terugziet op Maak het Glutenvrij? Laat het me weten in de comments.

6 thoughts on “Hoe ik van 800 naar 11.000 unieke bezoekers ging in 9 maanden

  1. Super gedaan Marit! Je bent een welkome aanvulling op het glutenvrije bloggeraanbod dat er al was. Fijn dat je er zo veel tijd in kan steken, dat zou ik ook wel willen (maar kan financieel niet).
    Ga zo door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *